Idén is kihirdetem az általam legjobbnak tartott könyvet, s érdekes módon a tavalyi év kiválasztottja nincs is olyan távol a mostanitól, sőt, a két szerző valószínűleg ismeri egymást: mindketten Barabási Albert-László neves hálózatkutató munkatársai. Szóval akkor mi is az új könyv?
A Factology Tudományos Könyvdíj nyertese Janosov Milán „Data – így hálóznak be az adataid” című könyve.
Te is használod az internetet? Még jó, hiszen akkor ezt a sort sem olvasnád el! Tehát ha használsz internetet, titokban ott lapulnak a sütik az eszközödön. Ezek azonban nem azok a finomak, amik a konyhában vannak, egyáltalán nem: adatokat tárolnak. Adatokat arról, hogy mire keresel rá, adatokat arról, hogy mely oldalakra kattintasz, adatokat arról, hogy mely weboldalról érkeztél a webhelyre.
Ezeket a műveleteket azért teszik, hogy:
- Analizálják célcsoportjukat, tehát kik olvassák őket vagy használják termékeiket. Vannak speciálisan erre fejlesztett eszközök, mint például a Google Analytics. Ilyet használ a Factology.hu is.
- Megjósolják, hogy az eddigi információk alapján milyen tartalom lehet neked való. Például ha sok cikket olvasol az oldalon bútorokról, akkor bútorhirdetések nagyobb eséllyel fognak megjelenni előtted.
- Javítsák a felhasználói élményt: Ha mondjuk a legtöbb ember nem használja az adott gombot a navigációs sávban, lehetséges, hogy eltűntetik onnan, és helyette egy másikat helyeznek, ami lehet, hogy nagyobb népszerűségnek örvend.
- Lehetővé tegyék a munkamenet-kezelést: a weboldal megjegyzi, hogy be vagyunk-e jelentkezve vagy sem.
Azonban ennek van néhány hátulütője. Vajon hamarosan bármit meg tudnak jósolni az algoritmusok? A Facebookon vagy egyéb közösségi média felületeken láthatjuk ismerőseink bejegyzéseit, sokan azt is kiposztolják, hogy hol tartózkodnak. Készítenek egy képet az ebédjükről vagy a háziállatukról. Ezek után nem csoda, ha az ilyen oldalak azt is tudják, mit szeretnénk vásárolni – hiszen emlékeztessük magunkat: amit mi látunk, azt ők is!
Így működik
Teszem azt, ha minden ismerősöd vett egy csizmát, az algoritmus jogosan gondolhatja: „Ne már, csak te maradtál ki? Még jó, hogy kell neked egy jó kis lábbeli-hirdetés!” Az elmúlt nagyjából két évtizedben kibontakozó új tudományág, a hálózattudomány, na meg a mostanában fellángoló MI eszközök ma már mindent megjósolnak, olyanokat, amiket nem is képzelnénk!
Hogyan jelezhetjük előre a holnapi időjárást vagy hogyan tudjuk objektíven megmondani, melyik kollégát kell áthelyezni egy másik csapatba? Vagy csak szórakoztatóiparral kapcsolatos kérdéseink vannak? Ki fog a kedvenc filmsorozatunkban legközelebb meghalni? Melyik DJ lesz jövőre a toplistán? Janosov Milán könyve 100%-ig közérthetően beszél ezekről a kérdésekről, kitekingetve kalandos kutatásaira.
Csak ajánlani tudom!