Volt már olyan, hogy félreértették a mondanivalódat? Hogy mást gondoltak, esetleg megsértődtek valami miatt, te meg nem értetted mi a bajuk? Nos, valószínűleg hiba csúszott ilyenkor a kommunikációdba. Cikkemben megmutatom a kommunikáció néhány alapját, amelyeknek kulcsszerepe van a félreértések elkerülése érdekében.
Írásom Görög Ibolya: Nyilvánosság kelepcéi című könyv néhány érdekességét emeli ki, illetve az Erica Dhawan: Online testbeszéd című könyvéből építkezik. Ajánlom a könyveket mindenkinek, aki szeretné elkerülni a félreértéseket, illetve meg akarja érteni a kommunikációját. Igen, a könyvek végig erről a témáról szólnak: ne gondolja senki, hogy ez a cikk most mindent összefoglal, amit ebben a témában érdemes tudni. Ez csak egy rövid szemléltető.
Személyes kommunikáció
Először is nézzünk néhány adatot. Az emberi kommunikáció 38%-a a vokalitás, avagy a beszéd. A leírt, olvasható szavak és mondatok másmilyenek kimondva. Erőteljesebbnek, vagy éppen kedvesebbnek hangzanak. Például van a ‘hülye’ szó. A ‘hülye’ talán fenyegetőbbnek hangzik kimondva. Főleg, ha még úgy is hangsúlyozzuk!
Ha tárgyalás közepette direktben negatívan leszögezünk valamit vagy lekicsinyeljük valakinek a munkáját, akkor a beszélgetőpartner ellenséges lesz, és nem biztos, hogy onnantól szívesen fog segíteni vagy elhisz nekünk akármit.
Ha mondjuk azt mondjuk Sanyinak, hogy „Tök jól dolgoztál, de elég rosszul sikerült a videódnak a második fele, és nagyon béna a kamera is”, akkor valószínű, hogy picit meg fog haragudni, azonban ha mindezt így közöljük vele: „Szuper jó voltál! Köszönöm, hogy segítettél! A videód második felében azt javasolnám, hogy [x] helyett talán [y]-t használj. És majd legközelebb ne felejtsd el megtörölni a kamerát 🙂 Egyébként meg gratulálok!” – akkor segítőkész maradhat még.
Közléseink 55%-a vizuális információ. Hatnak ránk a szagok, a képek. Nem mindegy, hogy hogyan tartod a kezedet vagy a lábadat! Sőt, különböző országokban más-más szokások vannak. Azonban most mondok néhány általános dolgot. (ez a táblázat a Görög Ibolya: Nyilvánosság kelepcéi című könyv 18. oldalán található táblázat; szöveg picit rövidítve)
- Karod helyzete
- Mellkason összefogva: elzárkózva. Az a jó, ha a derékvonal alatt összefogod (azonban nem karkulcsolással).
- Elöl mélyen összefogva: „nem tudom hova tegyem a kezem, ezért inkább bezárkózok”. Akkor nincs különösebb jelentése ennek, ha sok ember áll körülötted vagy kiállítást nézel.
- Beszélgetés indításakor zsebre dugva: Nagyon lekezelő, de azt is jelentheti, hogy nincs sok önbizalmad.
- Hátul magasan összefogva: „én vagyok a főnök, parancsom kötelező” – a tábornokok tartják így a kezüket.
- Hátul az egyik függőleges kart markolja a másik: általában azt jelenti, hogy félünk.
- Elöl az egyik függőleges kart karolja a másik: valószínűleg fázol.
- Megoldás: hátul lentebb tenyér a tenyérben lazán. Jelentése: figyelek rád.
- Kézfej és ujjak
- Ne mutogassunk a másikra, ne piszkáljuk az arcunkat. Ellenszenves jelentései vannak.
- Ülés
- Csúsztassuk be fenekünket az ülésen amennyire csak tudjuk hátulra, amíg leér a talpunk. Karunkat tegyük az asztalra, főleg ha a tárgyalás akkor veszi a kezdetét. Ha nem értünk egyet valamivel nyugodtan emeljük fel a kezünket.
Digitális kommunikáció
Most térjünk át a digitális kommunikációra. Nagyon fontos, hogy online is megnyerően és megfelelő stílussal kommunikálunk, ne legyenek félreértések és ne haragudjanak meg ránk. A digitális világban különböző kommunikációkiegészítőt találunk, mint például az emoji-kat vagy a GIF-eket.
😉🌲🐨📐🤣❤️🤷♂️🤩🤗🫥😶🌫️🤑 – ezeknek más-más jelentései vannak. Meg kell válogatni, hogy melyiket használjuk és milyen mértékben. Ha munkainterjúzni megyünk vagy tárgyalni semmiképp ne használj ilyeneket! Komolytalannak, akár túl egyszerű embernek tűnhetsz. Baráti körben vagy családon belül, esetleg a közeli kollégáidnál azonban nyugodtan élj velük. Kúltúránként más a szokás, például Amerikában a 🍆 (padlizsán) a férfi nemiszervre utal. A dislike (👎) nálunk a „nem tetszik”-et jelenti, Japánban az ellentétjét.
Válaszd meg az üzenetküldési platformot, vagyis a csatornát. Nem mindegy, hogy e-mailen, chat-en vagy SMS-ben szólítasz meg valakit. E-mail üzenetek esetében akár egy nap válaszidő is belefér, a chat üzeneteknél, például a Messenger-nél vagy a Viber-nél elvárják a gyors választ. Néha egyik csatornáról a másikra térnek át, azonban ez nem mindig tesz jót, néha azt mutatja, hogy sürgeted a másik felet vagy mérges vagy rá.
Összeségében ennyit szerettünk volna írni a kommunikációról. További jó kommunikálást és olvasást!