Minden családnak szüksége van élelemre, ennek a kielégítésére pedig vásárolni jár. Már hallottunk a túlvásárlásról, a stresszevéstől – de elgondolkoztunk-e már azon, hogy mi alapján választunk termékek százai közül? A közelmúltig egyetlen kutatás sem foglalkozott ezzel a témával, ám az Antwerpeni Egyetem újonnan választ talált rá.
Képzeljük el, hogy a közeli szupermarket egyik polca előtt állunk, ahol mondjuk ott sorakozik nagyjából százféle keksz és csokoládé. Az egyik úgy reklámozza magát: „csökkentett zsírtartalom”, a másik azt mondja „organikus”, a harmadik „zamatos”, a negyedik pedig egyszerűen „szuper választás”. De mégis: mi alapján döntjük el, melyik a legmegfelelőbb számunkra?
Az Antwerpeni Egyetem munkatársai egymás után többször is arra kérték meg a résztvevő alanyokat, hogy válasszanak két termék közül. A kutatás arra jutott, hogy három féle embertípus létezik:
- Az első csoportba azok tartoznak, akik rendszerint a legegészségesebb termékeket választják.
- A második csoport mindig a kedvenc márkáját vásárolja.
- A harmadik pedig általában a legegészségtelenebbet választja.
Az első két kategória érhető a legkönnyebben – az egészséges termékek egyszerűen egészségesek, a márka pedig szintén fontos sokak számára. A harmadik azonban kissé más típusú: miért választanánk a legegészségtelenebbeket? A válasz talán nem is olyan meglepő: az olyan emberek, akik a legegészségtelenebb termékeket választja, azt gondolja, hogy minél egészségesebb egy termék, annál rosszabb az íze.
Minél több harmadik csoportba tartozó ember van, annál nagyobb gondban lesz a társadalmunk. Egyre több terméken megtalálható az Európai Unió által is javasolt Nutri-Score jelölési rendszer, ami objektíven kifejezi, hogy milyen egészséges egy élelmiszer. A harmadik csoportba tartozó emberek így könnyebben el fogják tudni dönteni, hogy mi az egészségtelen, ez pedig az egészségük leromlásához vezethet.
Hogyan működik a Nutri-Score rendszer?
Ezt a címkét valószínűleg sokan látták már vásárlás közben, de akik nem, azok most figyeljenek:
A Nutri-Score kifejezés az angol nutritional score rövidítése, ami annyit tesz: „táplálkozási pontszám”. A brit tudósok által 2007-ben kidolgozott módszert Franciaország adaptálta 2017-ben azzal a céllal, hogy a vásárlók könnyebben meg tudják különböztetni az egészséges ételeket a kevésbé egészségesebbektől. A Nutri-Score egy ötfokú skála, ahol a sötétzöld „A” jelzi a legegészségesebb ételeket, a piros „E” pedig a legkevésbé tápanyagdúsakat. Értelemszerűen a zsírban és cukorban gazdag élelmiszerek kevesebb pontszámot, míg a rostokban és fehérjében tartalmasak nagyobb pontszámot kapnak. Ha érdekel, itt részletesebben is olvashatsz a Nutri-Score kiszámításáról.
Azóta számos ország átvette a rendszert Európában és több gyártó élelmiszerén megtalálható. A megjelölés nem kötelező, ám egyes gyártók és az élelmiszerláncok számára előnyös lehet a megjelölés alkalmazása. Magyarországon többek közt az Aldi, a Lidl és az Auchan, továbbá a Nestlé, a Pepsi és Danone használja a címkét.
Tanácsok a vásárlók három csoportjának
Nos, tisztelt Olvasó, megosztom veled Elke Godden, az Antwerpeni Egyetem doktorandusza, a vásárlási szokásokról szóló tanulmány egyik szerzőjének tanácsait.
Ha vásárlók első csoportjába tartozol, tehát az egészségesebb élemiszereket részesíted előnyben, a legjobb, ha követed eddigi szokásodat, és arra bátorítalak, használd a Nutri-Score címkét segítségül.
Ha a második csoportba tartozol, vagyis a kedvenc márkád termékeit választod, akkor kissé el vagy tévedve. Valószínűleg megártott neked a sok reklám. Gyakran ugyanaz a márka több terméket is gyárt, abból pedig egyesek egészségesebbek, mint mások. Amennyiben egészséges életet szeretnél élni (és nagyon remélem, hogy igen), válaszd az alacsonyabb Nutri-Scoreos termékeket!
Mit tegyél, ha a harmadik csoport tagja vagy? Azt hiszed, az egészségesebb ételeknek általában rosszabb az ízük? Egy kérdés: mire alapozod az állításod? Kutatások kiderítették, hogy ez nem feltétlenül van így. Azonban a legjobb, ha te magad győződsz meg erről és kipróbálsz két azonos terméket (mondjuk két joghurtot vagy müzliszeletet). Rá fogsz jönni, hogy az egészségesebb nem jelenti azt, hogy rosszabb a minősége.
Zárszó
A vásárlási szokások minden embernél különböznek. „Ahány ház, annyi szokás”, tartja a közmondás. És ezt itt érvényes. Bárhogy is döntesz, helyedben én az egészségesebbet választanám. Ám ez csak a személyes véleményem.